Drukkerij van de toekomst is multimediale dienstverlener

22 oktober 2010

Visie ABN Amro op drukkerijsector hoopgevend.

Positie Gielen in de grafische markt bevestigd door persbericht ABN Amro.

“Grotere grafische bedrijven proberen door capaciteitsvermindering, het sluiten van drukkerijen en schaalvergroting de eigen efficiency te verhogen. Bovendien concurreren ze onderling op basis van prijs om de grote opdrachten voor (massa)drukwerk. De bovenkant van de markt zit volgens de visie van de bank daarom gevangen in een vicieuze cirkel van schaalvergorting en overcapaciteit. Aan de onderkant ligt in het kleinbedrijf de nadruk veel meer op nicheproducten of het leveren van een fullservice concept, dat naast drukken ook creatief ontwerp en afwerking inhoudt.
Kleine lokale drukkers proberen bovendien met een betere service in te spelen op de veranderingen in de markt. Hierbij moet worden gedacht aan kleinere oplagen van meer uiteenlopende aard, een trend naar luxe uitgaven en het digitaal bedienen van klanten en het verwerken van opdrachten via internet. Daarnaast wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker in de branche. Vooral de milieu-aspecten spelen een rol.

(Grafisch Weekblad | nr. 42 | 20 oktober 2010)