november 09 2023

8 Black Friday campagne ideeën

Tags | Inspiratie Ontwerp

Black Friday komt eraan! Die ene dag waarop koopjesjagers losgaan en (online) winkelmandjes tot de rand worden gevuld. Het fenomeen is overgewaaid uit de Verenigde Staten naar Europa en is razendsnel populair geworden. En dat is niet gek, want als je het goed aanpakt, kan deze dag de verkoopcijfers een flinke boost geven! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw actie de aandacht van de klanten trekt? Hieronder delen we enkele Black Friday ideeën waarvoor je online en offline tools kan gebruiken.

 

1. Acties met een tijdslimiet

Acties die een beperkte dag of tijd geldig zijn, zijn niet nieuw, maar wel effectief. Het idee is om bepaalde producten voor een korte tijd met een flinke korting aan te bieden. Je kent het wel; Een aanbieding met een klok die aftelt. Hoe dichterbij de nul; hoe groter het gevoel van urgentie ontstaat bij de consument.

Je kan op je website of shop een aftelklok instellen, op social media aftellen naar een bepaald uur of maak via een poster of roll-up banner je speciale ‘aanbiedingen-van-de-dag’ kenbaar.

 

2. GRATIS

Een cadeau’tje kunnen mensen een speciaal gevoel geven. Klanten zullen gratis cadeaus zeker waarderen. Dit soort (kleine) gebaren kunnen mensen omtoveren tot loyale, terugkerende, klanten. Denk bijvoorbeeld aan een cadeaubon of notitieblokje.

 

3. Krijg meer voor minder

Deze strategie wordt vaak toegepast voor supermarkten. En dat is niet gek, want het werkt! Je moedigt klanten aan om meer te kopen door de korting te verhogen wanneer ze meer items kopen. Het werkt omdat het de klant het gevoel geeft meer waar voor zijn geld te krijgen. Denk aan 2 halen 1 betalen, of 2e paar 50% korting of 3e gratis.

Door sticker op de deelnemende producten te plakken of in je winkeletalage, maak je de klanten duidelijk om welke producten en hoeveel korting het gaat.

 

4. Alles-in-één bundel

Als je meerdere producten verkoopt die goed samengaan, kun je een compleet pakket aanbieden. Een elektronicawinkel kan bijvoorbeeld een laptop met een tas en muis aanbieden als bundel met een korting Een schoonheidsspecialist kan een bundel aanbieden van verschillende verzorgingsproducten.

Dit soort bundels zijn goede oplossingen voor klanten die niet weten wat ze hun geliefde moeten geven. Vergeet niet een mooie verpakking of een kaartje toe te voegen waar iets moois op geschreven kan worden.

 

5. Mysterieus

Wie houdt er niet van een goede verrassing?! Een klein beetje mysterie rondom jouw campagne kan ervoor zorgen dat je klanten nieuwsgierig worden. Alle ogen zijn op jou gericht tijdens Black Friday. Voeg bij elke aankoop boven een bepaald bedrag een verrassingscadeau toe. Dit kan een sample product zijn of een kraskaart met mooie prijzen.

 

6. VIP klanten

Zorg voor je loyale klanten tijdens de drukste dag van het jaar. Heb je een klanten systeem? Dan kun je eenvoudig exclusieve acties kenbaar maken aan je loyale klanten. Stuur een gepersonaliseerde waardecheque of uitnodiging voor een speciale koopavond. Dit zorgt voor nog trouwere klanten, terwijl je ook je dankbaarheid kunt tonen voor hun loyaliteit.

Waardecheque Adream Reykjavik

 

7. Een goed doel

Wat is een betere manier om het feestseizoen te starten dan door een goed doel te steunen? In plaats van concentreren op kortingen en aanbiedingen kan je een goed doel steunen. Doneer bijvoorbeeld een X bedrag van iedere aankoop aan een goed doel. Consumenten betalen graag extra als ze weten dat het naar een goed doel gaat.

 

8. Geen korting

Hoewel veel mensen van aanbiedingen en kortingen houden, heeft het soms ook een negatieve impact. Sommige mensen en ondernemers zijn moe van de overvolle winkels en de sfeer die het soms met zich meebrengt. Je hoort steeds vaker “Koop minder, koop beter”. Je hoeft niet altijd de prijzen te verlagen om de aandacht van de consument te trekken. Je moet altijd trouw blijven aan je eigen waarden, zelfs als dit betekent dat je tegen de norm in gaat.

Verkoop je boeken? Laat het boek signeren door de schrijf(st)er. Verkoop je kleding? Geef gratis styling advies. Bied een inpakservice aan of haal de drempel bij klanten weg door bijvoorbeeld je retourperiode te verlengen. Het is belangrijk om een campagne te creëren die waarde heeft voor je klanten. Pak je kans om creatief te zijn met jouw Black Friday marketingstrategie. Veel succes!

 

Een ontwerp of drukwerk nodig voor jouw campagne? Neem vrijblijvend contact met ons op.