april 20 2022

Een goede (ontwerp)briefing

Tags | Briefing Ontwerp

Alles begint met een goede uitleg. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan voordat er begonnen wordt aan een ontwerp. Vooral als het om een tijdsintensieve klus gaat, kan een goede briefing teleurstellingen en misverstanden voorkomen.

Een goede briefing bevat korte antwoorden op belangrijke vragen zoals:

Wat wil je vertellen? Wie is de doelgroep? Heb je veel tekst of juist veel beeldmateriaal? Welk papiersoort heeft jouw voorkeur? Hoe meer cruciale informatie je ons kan geven, des te beter beeld de ontwerper krijgt.

TIP Maak een lijstje met wensen en feiten en probeer deze kort te omschrijven:

 

1. Vertel iets over je bedrijf

Vertel kort en bondig over je bedrijf en deel informatie die voor een grafisch ontwerper van belang is. Wat doet je bedrijf? Wie is jullie doelgroep of niche? Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich van concurrenten? Een paar zinnen is al voldoende.

 

2. Wat is het doel van het ontwerp?

Wil je graag een social media advertentie voor een bepaald product? Wil je meer aandacht trekken in een etalage? Wil je iets uitleggen in een folder? Of wil je een product in de schijnwerpers zetten? Door duidelijk te benoemen wat het doel is help je een grafisch ontwerper om de juiste ontwerpkeuzes te maken.

 

3. Vertel iets over de doelgroep?

Welke doelgroep wil je aanspreken met het ontwerp? Beschrijf alle demografische kenmerken die interessant zijn voor een ontwerper. Dit zijn bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, woonplaats, taal etc. Een flyer voor een feest voor 50 plussers zal er anders uitzien dan voor tieners.

Doelgroep Stock Pexels

 

4. Gewenste afmeting van het ontwerp?

Hoe ga je het eindresultaat gebruiken? Wordt het gedrukt of online gebruikt? Ga je het per post versturen of doe je het bij een bestelling in een doos?

 

5. Heb je een planning of deadline?

Geef in je briefing aan wanneer het eindproduct klaar moet zijn. Houd hierbij wel rekening met een mogelijke productieplanning. Een goed ontwerp heeft tijd nodig. Er is drukwerk dat de volgende dag geleverd kan worden, maar het kan ook langer duren.

 

6. Wat is het budget?

Deze wil je misschien niet melden, maar toch is het een belangrijk onderdeel. Het bepaalt of een idee wel of niet uitgevoerd kan worden. Daarnaast voorkom je verspilde energie in concepten waar geen budget voor is.

 

7. Heb je een bestaande huisstijl?

Bestaat er een huisstijl waar het ontwerp aan moet voldoen? Zo ja, lever het huisstijlhandboek aan bij de opdracht. Wanneer er geen huisstijl is, deel dan alle info die je wel hebt. Bijvoorbeeld kleuren die je op een website gebruikt en graag terugziet in het ontwerp.

 

8. Geef voorbeelden

Wellicht heb je al eerder dingen gezien die je aanspreken of is er een idee dat al langer door je hoofd spookt. Laat dit zien. Stuur afbeeldingen van inspiratie mee, of juist voorbeelden hoe je het zeker niet wilt hebben.

TIP Stop er niet té veel tijd in, maar houdt de boodschap beknopt. Een goede briefing is een soort checklist met enkel cruciale informatie voor de ontwerper én opdrachtgever.

 

Met jouw briefing gaan wij aan de slag! We kijken naar geschikte papiersoorten en gaan aan de slag met een pakkend ontwerp. Je ontvangt van ons digitale proefversies van je product welke je nog kan bijsturen en corrigeren. Wil je op het laatste moment toch nog iets wijzigen? Geen probleem, wij starten pas met de productie wanneer het ontwerp akkoord is.

 

Heb je hulp nodig met het opstellen van een briefing? Je mag ons alles vragen! Neem contact met ons op.